Mai puțin despre portocale, mai mult despre iubire


Deși se intitulează OrAngeLove, în filmul ucrainean din 2007, apar doar vreo două cadre cu... portocale. Evident, or -ange- love...Filmul începe într-o frumoasă și răcoroasă zi de toamnă. Din primele secunde realizăm că ni se va relata o poveste tristă. Scenariul păcătuiește un pic prin împrumuturile din alte povești de dragoste foarte cunoscute, dar este salvat de surprinzătoare schimbări de situații. Dar nu scenariul contează în acest film, ci toate celelalte, imaginile sunt încântări vizuale, fiecare cadru este o fotografie de artă, ritmul alert captivează, montajul este perfect, interpretările actorilor sunt senzoriale, la transmiterea emoțiilor din cele mai intense, contribuind și muzica. Este filmul cu care debutează Alan Badoev (n. 1981, Rusia). Despre OrAngeLove, criticii de film europeni au facut următoarea afirmație: ”the first real movie of Ukrainian cinematography”. Director de imagine a fost Yaroslav Pilunskiy. Muzica aparține lui Zeljko Marasovich.
      Dar despre ce este vorba în film? Doi tineri se întâlnesc întâmplător și se îndrăgostesc. Povestea lor de dragoste va fi arzătoare, pătimașă, sufocantă. El, Roman (Aleksey Chadov) este pasionat de fotografie, ea, Katya (Olga Makeeva) cântă la violoncel. Par a se dedica total unul celuilalt și tocmai asta va favoriza deznodământul fatal. Destinele celor doi vor fi influențate și de intervenția unui personaj straniu și obscur. Săraci fiind, cei doi îndrăgostiți nu aveau unde locui. Dar într-o zi, ea, Katya (nu întâmplător în primele secunde ale filmului se inserează imaginea unui măr din care s-a mușcat cu poftă) vede un anunț într-un ziar. Un bărbat care își trăia ultimele zile de viață oferă cadou un apartament pentru un cuplu de îndrăgostiți. Singura condiție era ca iubirea lor să fie testată în acel apartament pe care nu aveau voie să-l părăsească. Locuința este lugubră și are un secret zguduitor...
     Faptul că finalul este trist nu contează chiar atât de mult. Sub motto-ul „А что ты знаешь про любовь?” (”What do you know about love?”), mesajul filmului este că atunci când dragostea dintre doi oameni este foarte puternică, ea poate fi distructivă și, în cele din urmă, unul dintre cei doi va fi anihilat (sau absorbit) de către celălalt. Cel care pare mai slab se poate dovedi mai puternic. Capabil de sacrificiu se dovedește tocmai acela care nu-și declară iubirea prin rafinate retorici. Este multă poezie și senzualitate în acest film, dar ele nu sunt conținute în cuvinte, ci în imagini și gesturi. 
      Melancolia filmului este atenuată de secvențele idilice în care îi vedem pe cei doi împărtășindu-și unul altuia iubirea oriunde se aflau, în locul unde s-au văzut reciproc prima oară (în tramvai), pe străzile pe care s-a așternut un covor de frunze... portocalii, pe podurile pe care le traversează prin ploaie, în localul unde servesc o cafea sau... în apartamentul claustrofobic unde vor fi sechestrați. Acolo le va fi testată nu doar iubirea ci și dorința de libertate și, în mod special, va fi vorba despre libertatea de creație.
       O altă latură interesantă este alternanța timpului prezent cu trecut. Dualitatea feminin-masculin este foarte bine subliniată. Ea, o roșcățică silfidă, feminină și foarte delicată, cu o paloare care-i accentuează senzualitatea. Violoncelul este un accesoriu care o completează, simbolizând împlinirea ei, nu doar artistică. El, masculin, cu alura sportivă. În cazul lui, aparatul foto este o armă pe care o folosește pentru a cunoaște lumea înconjurătoare și interiorul oamenilor. Este de un dramatism copleșitor autoportretul în care Roman își lipește aparatul de tâmplă. O fotogafie abstractă. Abstracte sunt și toate vederile care îl includ pe proprietarul acelui apartament misterios. Abstract și absurd este în întregul lui acest fantastic thriller pasional... un film care s-ar putea să-ți inducă dorința de a mai vedea și o altă realizare a regizorului Alan Badoev.
      Și... poate că dorințele unora vor fi satisfăcute dar alții vor fi dezamăgiți. Conform informaţiilor de pe imdb, din 2007 Alan Badoev nu a mai realizat niciun film de lungmetraj. Cu toate astea, a avut o activitate foarte bogată. Badoev are numeroase contracte cu companiile de televiziune, ocupându-se de regia multor spectacole de divertisment. Din 2000 și până în prezent, el este liderul la producția de videoclipuri în Comunitatea Statelor Independente și în țările baltice. Faima lui a depășit aceste granițe, ajungând să o coopteze într-un amplu proiect muzical pe celebra cântăreață belgiană Lara Fabian. În 2013 avea să apară muzicalul „Mademoiselle Zhivago”.

Niciun comentariu: